Sunday, March 25, 2012

AM BAKIN'

Sabtu petang.  Tetiba rajin nak buat kek.   Lagipun tringat esok anak bujang yang kat Maahad tu outing, so dia akan balik ke rumah sekejap. Kebetulan, Mod pun tak ada kat rumah....so cuti masak lagi....hehehe.  Dalam jam 11.30 pagi, saya menghantar anak perempuan yang no 2 untuk latihan memandu.  Ambil kesempatan 'brunch' terus di cafe kat Pusat Latihan Memandu. Lepas Zohor, saya pun start keluarkan bahan2 dan alat2 yang perlu. Cadangnya, saya nak buat dua jenis.  Strawberry Cheese Cake & Sponge kek bericing.

strawberry cheese cake


kek sponge filling chocolate
 
                     
                          Saya buat strawbery cheese cake dulu........mudah aje nak buat, sebab tak payah bakar, simpan dalam peti sejuk aje. Mula2, siapkan bahan untuk 'base' nya dulu....simpan dalam fridge. Pastu tu baru buat untuk bahagian atasnya, cheese yang yummy, yummy....... Dah siap, baru bubuh atas base tadi. Sumbat gak dalam peti sejuk.  Then, kek sponge seterusnya.  Siap semua bahan, bakar dalam oven. 

                         Sebelah malam, baru nak hiaskan kek sponge tadi....malangnya, buttercream yang saya buat, tak brapa mencukupi. Jadi, saya akan buat seminimanya.  Saya belah kek, dan bubuh filling choc.  Cover kek, putih aje....tu pun tak cover elok2. Nak jimat untuk buat bunga dan daun. Bakinya saya warnakan pink dan hijau untuk buat bunga dan daun....manakala cover putih yang kurang tu, saya cover pulak ngan choc rice.  Hrmm...memang tak puas hati.  Tapi ini sebenarnya first trial saya selepas belajar basic deco ngan kawan saya. 

                         Manakala Strawberry cheese cake tadi, saya just bubuh topping kat atas kek dan hias dengan buahan strawberry yang anak2 dara saya beli kat jusco. Ni la hasilnya :


cover buttercream nipis.....cover ngan choc rice
base dan cheese

tuangkan topping strawberry

hias dengan strawberry

No comments:

Post a Comment