Wednesday, January 25, 2012

Hidup Serba Mudah

Bila sebut perkataan MUDAH, saya pasti kebanyakan org yg selalu berinternet, mesti terbayangkan MUDAH.com .........tempat mencari bahan atau peralatan utk dibeli atau dijual juga untuk mengiklankan apa jua yg terlintas di fikiran. Semuanya serba mudah kan.
          Yang saya nak ceritakan ni bukan ada kaitan dengan MUDAH.com pun, tp bolehla juga sebagai promotion kepada rakan bisnes.... Biasanya kalu comforter, toto atau langsir di rumah saya ni dulu, saya basuh sendiri je, sbb saya ada mesin basuh 14kg. Tp lately ni mesin 14kg saya ni da berbunyi agak kuat time spin, hingga menganggu jiran sebelah (agak saya la...x pernah tnya pun)...dan usia nya juga dah nk masuk 10 tahun (tentulah mesin ni pun penat), sya x lagi membasuh segala comforter dn langsir2 di rumah ni.

mesin basuh 14kg yg banyak berjasa

Oleh kerana time spin mesin ni dah melalak dengan kuat, saya pn menghantar segala comforter, totoo dan langsir ke kedai dobi yg sangat berhampiran dgn rumah saya.....kedai org melayu yg diberi nama "DOBI SIFU". Sepanjang sya menghantar comforter dn langsir di kedai dobi tu, apa yg saya tahu, tuan pnya kedai tu sgt ramah dan servis pn sangat ok. Mana tak ok nya, jika sya x sempat ( yg lebihnya terlupa ) utk mengambil bahan yg dah siap di dobi, kedai ni ada siap servis penghantaran ke rumah lagi tanpa sebarang charge tersembunyi.


Dan kadang2, siap call bg tau yg comforter saya dah siap di dobi....dan tnya sama ada mahu dihantar ke rumah atau tidak. Dan saya ala malu-malu kucing memberitahu bahawa saya akan dtg ambik...hehe. Walaupun dlm hati...kalu hntar kan bagus. Tp memandangkan hnya setakat 2 helai comforter, rasa x bagus plak kalu saya mendera tokeh dobi ni. Sebelum buka sekolah hari tu, saya dah turunkan langsir2 di Pusat Akses Sekolah yg dah bergantung sekian lama x berbasuh basuh. Cadangnya saya nk hantar ke Dobi Sifu. Sehingga semalam, langsir2 tu dok terporok dlm kete. Pertama, asyik terlupa nak corner ke kedai dobi, kedua, bila tringat, ada plak lg 2 helai comforter di rumah yg perlu di basuh. Akhirnya, mlm tadi sya pn meminta tokey Dobi Sifu ke rumah mengambil segala langsir2 dan comforter2 tu utk di dobi....hehe.
MUDAHKAN??? Tu yang saya kata hidup ni serba mudah jika kita tau caranya....work smart...not work hard. Tp pepatah ni kalu dlm bab mengemas rumah, x boleh pakai.

No comments:

Post a Comment