Saturday, February 4, 2012

Goreng Berlada Paru & Tempe




                              Nampak menyelerakan.....hrmmm, rasanya pn memang sedap. Goreng berlada ni memang masakan turun temurun keluarga en suami, Mod. Dulu, msa mula2 kawin, Mod la yg mengajar saya cara2 msak goreng berlada ni. X semestinya paru, ikan wood pn boleh, tenggiri, kembong besar kecil, daging dan juga ayam. Masa Mod ajar saya dulu, cili merah, cili padi dan bawang2 tu saya TERPAKSARELA tumbuk guna lesung batu. Jenuh juga....time guna lesung batu kadang2 pakai cermin mata utk mengelakkan air cili terpercik ke mata. Pedih ooooo kalau kena mata. Nsb baikla Mod rajin tlg tumbukkan cili, tapi lama2 saya upgrade caranya dgn menggunakan blender. Sya perhatikan kakak Mod yg sulung menggunakan blender...ye lah, anak2 pn ramai. Selera pn gadang. Mana larat nak tumbuk. Stakat Mod nak makan, ok la lgi. Sya pulak dulu2, memang x tahan pedas langsung dan x brapa suka makan makanan berminyak. Jadi bila ramai2 berkumpul di rumah...dah tentu saya akan guna blender. Nsb baik Mod x dera saya guna lesung batu, kalau x, dah tentu saya "menangis" ari2. Ada juga yg kata ada perbezaan antara guna lesung batu dan blender...sama ada goreng berlada atau sambal belacan. Ada yg kata x sedap, ada yg kata rasa besi pisau blend lah, ada yg kata kurang "kick" la.....tp bila makan, ok je....lagi satu kalau makan kat gerai, tengok yg complaint ni 'belasah' je, siap tambah2 lagi. Bertuahlah tukang masak kat gerai2 ni kalu sambal belacan depa dok tumbuk, tak tau lah saya kalau ada lesung batu saiz gergasi. 
                        Pada saya, jika kemudahan telah di sediakan, pandai2 lah guna. Rasanya x de sesuatu yg dicipta itu tidak mendatangkan manfaat kepada pengguna. Semua yg dicipta, terpulang kepada kita bagaimana kita menggunakannya. Mcm tu jgak teknologi alam maya....contohnya blog. Ada yg menggunakan blog untuk perkara2 yg langsung tidak membawa kebaikan, yg bijak dan bisness minded plak menggunakan blog utk menambah pendapatan, ada juga untuk share resipi or idea2, ada juga ug guna blog untuk promote dan berniaga diri sendiri. Fikir2kan lah. Pilihan adalah di jari anda!

No comments:

Post a Comment